zaterdag 15 december 2012

Brief (65) uit Schiedam

Dit bericht vond ik in mijn e-mailbox:

TNT Post!Voor mevrouw Streng
Sun Jar Zonnewekpot
Sun Jar ZonnewekpotDe Sun Jar Zonnewekpot spaart zonlicht op gedurende de dag en straalt dit ‘s avonds uit!

Tip: zet de Sun Jar Zonnewekpot bijvoorbeeld
op de vensterbank of in de tuin!
Sun Jar Zonnewekpot
Ogenschijnlijk, zo tussen de geeuwvlokkenregen
van andere reclames in, een normale advertentie
zou je zeggen. Zo’n levensinbreukje waarvan de
wenkbrauwen lang al niet meer op storm gaan,
laat staan dat het nog wat breuk in een nochtans
onverwoestbaar leven teweeg brengt. In ieder ge-
val niet meer dan dat het soms wat tetterkleur
maar door het bombardementachtige van recla-
mes heus geen zeur meer oplevert.

Of, kort en anders gesproken, reclames, ik laat
ze glibberen langs mijn onlangs bij V&D gekochte
zonnebril zonder ze via de ogen tot mijn onder de
huid borrelende leven door te laten dringen. Al zijn
die advertvoosmakers duizend maal de stellige
mening toegedaan dat (natuurlijk dankzij psycho-
logisch onderzoek) al die voorbijschietende plink-
plonkplaatjes gelardeerd met tekst en muziek zich
in de geest gaan frommelen zodat je tegen alle
eigen wil in tot een zeer willige koper wordt getrans-
formeerd als liep je aan een onzichtbare, uiteraard
onvermijdbare leiband.

Geen spake van bij mij, zo maak ik me graag wijs.

Een normale, niets teweegbrengende advertentie
hierboven op het eerste gezicht dus voor mij. Zo’n
plaatje waarvan alleen de geelwitte gloed even blijft
haken in je geest zonder koopzalige gevolgen.

Niets aan het handje zogezegd.

Evenwel knalde er een bel hevig in rinkelstand toen
ik zag dat deze toch zeker geweldige aanbieding van
een ‘Sun Jar Zonnewekpot’ (waarlijk met hoofdletters
en jar en pot ineen!!!) niet voor mij maar voor ene
mevrouw Streng is bedoeld. En nu moet u weten, die
mevrouw Streng is mij niet geheel onbekend. Ze heeft
een fiks aantal jaren aan de zijde van mijn vader door-
gebracht nadat deze mijn wegloopmoeder was kwijt-
geraakt. Het hoe en waarom is in dit kader niet van be-
lang. Al zou het zeker een toversappig verhaaltje op-
leveren vol voorgeschreven oerdrama en olijk sleep-
leed. Maar goed, hoe komt die wekpotaanbieding voor
haar bij mij terecht? ‘t Keurige mens is al vijftien jaar
zo dood als de in het nu onbeleefbare toekomst. Wel
een toekomst overigens die ze voor mijn vader heus
mogelijk maakte door tien jaar eerder dan hij te kappen
met het leven middels een kwiek slopend kankerdotje
in het lijf, hem zo in eenzaamheid achterlatend. Iets
waarvan ie totaal geen last had. Al na een volgens de
buurt veel te onfatsoenlijk korte tijd kreeg ie een fikse
kick van de huishoudelijke hulp die daar uiteraard geen
heil in zag veel te jong als ze was.

Eh… De SunJarpot!

Want het is toch strak hilarisch dat een al vijftien jaar
dode vrouw in alle ernst door TNT-post een potje dage-
lijks op te sparen zonlicht krijgt voorgeschoteld tegen
een danig spectaculair afgeroomd sommaatje van 24,
95?

En dat onder het verpletterende motto ‘sure we can‘!

Wel bevrijdend is het te bedenken dat je niet per se
schrijver hoeft te zijn of worden om na je dood via het
eigen geschrevene verder te leven. Heus, onze pos-
terijen geven ook die mogelijkheid zo mogen we aan
de hand van bovenstaande advertentie geruststellend
ervaren. Heel niet te ploeteren met letters, zinnen, ali-
nea’s en hoofdstukken hoef je nog. Genoeg is het al
als er een email adres bestaat waar je in voorkomt,
en het bomt niet als die van een ander is, want sure
the TNT can! Ha, zelfs de zon per pot pot naar de
nacht brengen cannen ze voor sure, als je maar wel
even paid.

Mevrouw Streng was bij leven voor mijn vader altijd
een keurig opgedirkt zonnetje. Zo’n zonnetje waarvan
je de stralen wel zag maar ff niet voelde. Wellicht werd
mijn vader daardoor wel een ijsbakje. Hoewel, mijn
moeder nam niet voor niets de wegloop ter hand zo
doet het zich hel vermoeden.

Een kratje of twintig aan Zonnewekpotten, zou dat des-
tijds tussen Streng en vader mogelijk wat geweest zijn?
TNT-post maar eens verwittigen, want ha het is nooit té
achteraf zo mogen we graag hopen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten