zaterdag 15 december 2012

Brief (56) uit Schiedam

Is het u ook opgevallen?

Die hoed op de koningin tijdens haar dag?

(en nee, geen woord over het drama zelf, teveel al is er…)

Deed het bij u geen bel rinkelen, die hoed?
Een bel van herkenning?
Een rinkel van; waar toch heb ik dat model eerder gezien?
Een Aha-erlebnis dus eigenlijk.

Bij mij deed het dat, want, zo bedacht ik me niet veel later, die hoed
leek verdacht veel op de knop op het kleine podium waarop een para-
chutist moet landen om de levensgrote tekst “Leve de koningin” te lat-
en oplichten. U weet wel, uit die reclamespot waarin men almaar Apel-
doorn moet bellen. Een spotje dat al weken en weken in mijn en ook
uw, als ik zo vrij mag zijn, ‘vrije’ hoofd is geplempt. Direct toen ik B.
op het teleurlelkastje zag met die hoed moest ik denken aan het toch
op z’n minst wel heel brutaal verzoeken van de goden. Werkelijk, en
heus u mag me levend hebben om met me te doen wat u wilt als het
niet waar is, ook zag ik bij die gedachte het al weken in mijn brein ge-
dramde beeld van die parachuutman die op de hoed van B. ging land-
en. Toegegeven, met enig leedvermaak. Waarbij ik me uiteraard!!!!!!
haast om te zeggen dat dit allemaal gedacht werd voor het drama waar-
over ik het niet ga hebben. Ik zag de knophoed al verfomfaaid naar
het Apeldoornse gras dwarrelen al die tijd voor dé dag, terwijl een ste-
vige macht aan kleerkastbewakers zich op de neergezijlde chuutman
wierp die rap daarna afgevoerd werd terwijl de koninging zich de schrik
van het lijf klopte om vervolgens door te gaan met dat waarvoor ze in-
gehuurd is, nl haar verjaardagje vieren met het gewone volk.

Tamelijk onschuldig, mijn verbeelding, zo ingegeven door die reclame,
blijkt achteraf. En wellicht had ik even Trix. via een belletje deze toch
wat voorzienige gedachten moeten doen toekomen. Maar aangezien
ik tot dat moment nog nooit aan parazienerij had gedaan leek me dat
wat te truttig, ook al geeft het achteraffe me op mijn donderse donder
het niet gedaan te hebben. Het had me daar zowaar even een meer
alerte veiligheidsdienst op kunnen leveren zodat hetgeen waarover ik
het niet, zoals iedereen, wil hebben, waarlijk een heel andere wending
zou hebben gekregen.

Maar goed, niet gedaan.

Dus wat er nog meer over te zeggen dan dat er over dat hoedengedoe
alleen nog wat lekker te speculeren valt. Bij voorbeeld de speculatie of
men er daar bij die Apeldoornse wellicht al mooi van geweten heeft? Is
er misschien niet toch een samenzwering uit te deduceren? Die hoed-
feiten spreken toch een stevig randje voor zich, denk je er een beetje
over na. Ha, ze zouden wel gek zijn het niet gepakt te hebben, zo’n!!
kans!!

Ook kan het zomaar dat die Karst via die hoedreclame op een idee is
gebracht. Dat ie gedacht heeft, wat een leuk idee, dat wil ik ook. Helaas
is de man bezweken tijdens de uitvoering van dat ook willen en is deze
speculatie zeker gedoemd een speculatie te blijven, ook al willen we be-
slist met zijn allen dat het anders zou zijn. Hadden we ff graag geweten
waaraan we zijn gruwelijke show te danken hebben. Het zo erg nodig te
beantwoorden waarom zeg maar waarmee we nu voorlopig blijven zitten.
In ieder geval totdat er een kleed van specufeiten zal zijn geweven waar-
mee we ons eigen bovenkamertje naar tevredenheid zullen kunnen stof-
feren onder een hoed dan heel wel weer onbevangen te dragen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten