zaterdag 15 december 2012

Brief (62) uit Schiedam

Omdat ik toch ook graag wel aan deze klapboterij
mee wil doen en er heus ook mee bebloemd wil
worden ga ik de wereld komend gedichtje doen
toekomen zodat ik!!!!!! in ieder geval dat snufje
bloem zal kunnen oogsten waarvan ik vind dat
ik er toch op zijn minst recht op heb het te mogen
dragen op dagen dat ik even vergeet niet meer
over appels te mogen dichten die maar glanzen
en appels liggen te zijn als waren het perfecte
bollen slapend op een badje fruitmand gemaakt
van pauweveren die je vanuit het gedicht met hun
ogen druifs aanstaren om eens flink van huilbak
te gaan in een wereld vol viesvuige waaiwindjes
die je, ben je even zo’n poëet, geheel en al niet
in de buurt van dat veren fruitbadje wil laten be-
staan opdat het behang, gemaakt uit alwelige
bloempatronen, niet volop bevuild wordt door de
neiging de ramen open te zetten ter bevordering
van woeste luchten met de mogelijkheid zich ook
naar binnen te dringen daar waar er verstilling en
verstijling al eeuwen en eeuwen het boventoontje
voeren.

Ach, uit vreugde nooit meer in een gruwe wereld
rechtgeaard en voluit te hoeven snikken bij een
botergedicht waarin de bloemblaadjes kabbelen
als waren het de mooiste borsten van een vrouw
ooit beschreven, geef ik onderstaand gedicht in
alle weefbesef afscheid te mogen nemen van de
sfeerstroming om al de begeerlijke beerstroming
een stoerstandig kansje graag te kunnen geven:

De bijl in gelakte twinkels

Gitver wat een mankerwereld

honger / armoe
oorlog / religie


zeven dagen lazerus

want gitver die mankerwereld

de vijver klept zijn zwanenzag
mijn fiets rijdt door ‘t behang


de bijl? de bijl?? de bijl???

zij moet moet moet moet!!
guur is het gure van guring

en

achtbaanroetsjjj ~_~_~ poets!
mea culpapapapapapapapapa
komééééééééééééééééédiant

de helehele wereld in de krant
onder de neus van dichtgedoe
roekoeroekoeroekoeroekoeoe

heulen met de goot
broeien aan de blus
schmieren in ‘t rood
dichterklo oflezer

kreuneninliederlijkkreunenden
canapéééééééééééeeeeeeeéééé
klppardeklappertandenklapper
ha zoooo heelemaal te poëzee!

Waarmee maar wil gezegd: leve de manifesten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten