woensdag 12 december 2012

Brief (13) uit Schiedam

Even, zondag nietwaar, wat oude bespiegelingen:

1

Mogelijkheid.


Misschien zei dat Godje tijdens
zijn wereldschepping heel wel:
‘Would you please pass me, sugars’

Kan, toch?

Want is die rare werkelijkheid niet
hevig afhankelijk van de ontvanger
en zijn/haar welwillendheid tot wil-
keurig welk interpretief ontvangen?

Werkelijk, het zou zomaar kunnen.

2

Deceptie.


Ooit schreef ik een diggie getiteld:

“Als”*

Waarin een strofe met:

“er geen verleden
meer
gemaakt wordt
waarin
grage stappen
haken”

Vond ik toen wel een aardige vondst,
dat grage bedoel ik. Kom ik in de
verzamelbundel van H de Coninck
dit versje tegen:

wolken
zijn doeken voor het bloeden
van de zon, de
schemering
is een zeer trage
behandeling
van een grage
wonde

Op de schroothoop dan maar?, mijn diggie.

Toch zou ik het zo geschreven hebben:

wolken zijn doeken
voor het bloeden
van de zon
schemering
een zeer trage
behandeling
van een grage
wonde

Nu ja, de arrogantie om… Niet?

Oké oké, de de na de zon weer terug
dan maar, het verlies van die verborgen
zonde is wat teveel van het goede alsook
het rijmel dat zo maar té verdwijnt.

Dus:

wolken zijn doeken
voor het bloeden
van de zon de
schemering
een zeer trage
behandeling
van een grage
wonde

Goed dat ie het niet meer kan zien,
die aller Herman, hij zou het vast niet…

Een aardige gedachte in matig gedichtje, dat wel natuurlijk.

3

“Vrouw uit auto geknipt”


Zo las ik in het plaatselijke nieuwsblaadje “Maasstad” geheten.
Een intrigerende kop en vooral hoe toch te interpreteren zonder
direct te verzanden in de meest wilde, zelfs deerlijke fantasieën?

Want zie:

Kunstenaar met snijbrander brandt vrouwenfiguur uit de zijkant
van een auto, lijst dit stuk tot vrouw gevormde blik in en noemt
het “autoloze zondag” zo hakt mijn, toegegeven, te barre fanta-
sie me als eerste mogelijkheid in.

Of:

Wegens het volledig dichtslibben van de autowegen heeft de over-
heid besloten geen vrouwen meer toe te laten in auto’s, de vrouw
wordt tot nader order uit het autobeeld geknipt om de doorstroom
op de wegen terug te brengen naar hoe het ooit was, namelijk kilo-
meters lege asfaltmogelijkheden voor de toen nog voornamelijk
door de voorruit kijkende mannelijke bestuurder, zo is mijn tweede
gedachte.

En ook:

Een paar grappenmakers hebben een vrouw uit haar auto geplukt
en haar op een nogal grove wijze en dus uiterst (on)modieus voor
‘n deel van de krullenbol ontdaan door met een heggenschaar ver-
woed op genoemde krullen in te snoeien. De mannen, letterlijk en
figuurlijk spoorloos zijn ze, de vrouw daarentegen is, ook al begraaft
een snel aangeschafte, degelijke hoed de meeste van de niet meer
zo aanwezige krullen, op danig veel plaatsen herkend als de vrouw
uit de auto die te geknipt is.

Alsook:

Vrouwen die in auto’s rijden zijn geknipt voor allerlei bezigheden
in de wereld zo luidt mijn volgende wereldvriendelijke gedachte.
“Aanrecht mag maar hoeft niet”. Dit zou een slogan kunnen zijn
van de eerder genoemde overheid om vrouwen te brengen tot nog
meer maatschappelijke activiteit dan ze al doende zijn te bezigen.
Het feminisme is inmiddels wat al te uitgeslapen wellicht (zie de
“beste” schrijfster van Nederland die zich heel naakt liet vastleg-
gen voor de Playboy) zo zou de overheid tot haar grote bezorgd-
heid na de hierboven tussenhaaks gemelde vertoning eventueel
gedacht kunnen hebben te denken?

Echter:

Een automobiliste is ernstig gewond geraakt toen zij met haar auto
in botsing kwam met een auto, bestuurd door een man. De bestuur-
der verleende vermoedelijk geen voorrang aan de vrouw. Door de
botsing belandde de auto van de vrouw op zijn kant. De vrouw raak-
te hierdoor niet bekneld maar werd uit voorzorg door de brandweer
uit haar auto geknipt zo luidt de werkelijkheid van het plaatselijke
nieuwsblaadje danig eigengereid buiten mijn fantasie om. Waarmee
natuurlijk niet is gezegd dat mijn plak en knipwerk helemaal bezijden
de waarheid kan geplaatst gezien de tendens van het krantenstukje
waaruit een beetje lezer heel wel een aantal vilein verbindende lijnt-
jes kan dissen zo zou ik aan het eind van dit stukje liefzoetjes willen
opperen.

* Het hele versje “Als” is hier heus nog te vinden.

Werner Spaland

Geen opmerkingen:

Een reactie posten