zaterdag 15 december 2012

Brief (60) uit Schiedam

18 mei, en geen zondag meer.

Dus niks over God vandaag.

En ook:

Ik ging gisteren niet naar de kerk.
Ik heb gisteren niet in de Bijbel gelezen.
Ik volgde geen kerkdienst op de tv ook.
Ik lispelde zeker geen gebedje hoogwaarts.
Ik deed gewoon op Zijn dag even helemaal niets aan Hem!

Wel ligt hier “LETTER & GEEST” van zaterdag 18 januari 2006 voor me,
waarin het Ezelsproces tegen Gerard van het Reve nog eens stevig uit
de doeken gedaan wordt omdat het veertig jaar geleden was (1966)
dat dit proces plaatsvond en waarin na veertig jaar een wat mij betreft
opmerkelijke conclusie werd getrokken. Namelijk, dat progressieve pas-
tors sinds de jaren vijftig zich toelegden op pastoraat aan mensen met
met levensmoeilijkheden in het algemeen en homosexualiteit in het
bijzonder zodat ze aldoende dus zo’n beetje het voorwerk hadden ge-
daan in het proces naar de acceptatie van de homesesexualiteit en ho-
mosexuelen lang voor al dat Ezelgedoe.

Geen idee, vanuit een alles overwelmende luiheid, of dat waar is, maar
opmerkelijk wil ik het wel vinden.

En eh toeval, dat hier voor me liggen van die Ezelsbijlage (geen benul
meer namelijk waarom het hier nog steeds op mijn buro ligt)? Zeker
nu er ook weer wat commotie is rondom een gedicht van de dichter des
vaderlands Nasr. En dat terwijl heus het Reve-beeld van God als Ezel bij
Nasr wat milder uitvalt in twee toch heel wat lievere termen (zeker ook
gezien de zoekende literaire context van die 2 termen in het gedicht):
‘boerenknecht’ alsook ‘hoopvol monster’ waardoor de commotie moge-
lijk wat overdonnerig aandoet. Maar ‘t schijnt waarlijk de wet van de ge-
schiedenis te zijn er vooral weinig of niets van te leren, tenminste zo
babbelt het nogal eens in de wereld rond, een wereld ook waarin al de
geschiedenis toch ook maar bij elkaar gesampeld wordt veelal, zodat…

Maar er werd niks gedaan aan God op zondag en dus al zeker niet op
deze nazondagse maandag. Al is er wel de hilarische hoop dat minister
Donner Artikel 147 van het Wetboek van Strafrecht heerlijk opnieuw,
zoals in 2004, gaat pogen aan te scherpen om de arme en recent zo
verdomd verguisde goden in bescherming te nemen. De toch wel vro-
lijke restauratieve situatie in de wereld alsook hier ter lande de laatste
tijd legt wat dat 47 Artikeltje betreft een steeds warmere wilbodem on-
der de mogelijkheden het wetje weer op te Donneren naar het niveau
van de stenen bergtafelen door Mozes helemaal van bovenop de berg
naar het o zo erge gouden en goddeloos Kalfse beneden gesjouwd.

Maar nogmaals; ff geen God vandaag.

Ps: ‘t Zou overigens wel een puike dominee zijn, die Nasr (zie filmpje).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten